fredag 25 september 2009

Ibland har man tur!

Jag masade mig iväg som i ett töcken, för att handla i... förrgår tror jag att det var. Man kan göra en hel del även när man är sjuk, så länge man anpassar sitt tempo efter förutsättningarna. Således tog det ganska lång tid, men jag hade hela tiden kundvagnen att luta mig mot. Hur som helst gjorde jag två specifika "klipp". Ekologisk lammstek med kort datum (49.90 / kg), samt ekologisk fläskkotlett med kort datum (under 40:- /kg...). Den ekologiska kotletten hade den egenheten att man sågat den med antingen slö såg eller för långsam hastighet. Man fann nämligen ett högt innehåll av flisor i paketen. Detta fick mig att skölja kotletterna, vilket man egentligen inte vill behöva göra.
Nu undrar ni kanske vad jag tänkte göra av allt detta köttet? JO! Det gick till malning. Inte så konstigt med tanke på min finfina kvarn som jag fick.

Alltså: Jag trimmade och malde lammet. Jag trimmade och malde fläsket. Jag blandade 2/3 delar lamm med 1/3 del fläsk och gjorde burgare av. Använde MAX Kejsarbröd (Frisco), som numera går att köpa i butik. Resultatet blev naturligtvis bra bortsett från att jag använde en ost med lite för låg sötma. I de flesta andra fall är dock 1878 superpassande i matanrättningar.

Jag vill passa på att flika in en rekomendation ang. hamburgareinnehåll:
Man behöver inte vara rädd för att vara lite minimalistisk när det gäller komposition av hamburgare. Det viktigaste är att man får med lagom av varje smakgrupp. Sött kommer med fördel från tomat och köpedressing. Kavli har en serie med Amerikansk dressing inom vilken det dykt upp en rackare med baconsmak. Den är så ny att Kavlis hemsida inte ännu har bild eller information gällande den. Flikar in en bild på storebror Vitlök istället. Hur som helst gäller min rekommendation den baconsmakande varianten!


När det gäller sälta så är faktiskt salt en effektiv rackare. Tänka sig... Jag anser det vara lämpligt att slänga i både salt och eventuell peppar redan i färsen. Vanligtvis vill man ju vänta med salt på kött tills efter köttet är färdiganrättat, men det spelar ingen roll när det gäller färs tycker jag. Vitsen med att hålla salt borta från tex. stekkött eller ugnsanrättningar är ju att man inte vill segna köttet med saltets urlakande effekt. Ett visst mått av urlakning nästintill gynnar en burgare (så länge färsen inte innehåller för lite fett).
Jaja, tillbaka till sälta. Man kan använda en massa olika produkter med högt saltinnehåll. Det är bara att experimentera. Hellre lite för mycket salt än mycket för lite.
Jag tycker att man kan hoppa över syra och beska i en hamburgare. Åtminstone beskan bör lämnas i skamvrån.
Detta blir en mycket disintegrerad text... Hoppsan. Hur som helst vill jag nu delge ett "nästanrecept" på läcker dressing.
Jag skapade följande vid ett tillfälle när jag ville komma nära Big Mac´s dressing. Vet inte om jag lyckades så väl med just det, men smakmässigt brev resultatet lyckat. Gör som följer:
Hacka gul lök MYCKET fint. Hacka inlagd gurka eller smörgåsgurka nästan lika fint. Tag majonäs i en skål. Inte mer än en halv deciliter till att börja med. Anledningen till att du inte skall ta så mycket är att du vill lägga till övriga ingredienser lite i taget och skapa balans allt efterssom. Det kan bli en hel del pytsande och till slut kan man ha allt för mycket färdig dressing när smaken är uppnådd. För mycket färdig dressing innebär alltid att för mycket dressing slänges. Vi vill ju inte vara slösare. Den färdiga produkten skall på en burgare med en mängd av 1 eller 2 matskedar bara.
Vidare blanda ovispad vispgrädde i majonäsen. Smaka av hela tiden och uppnå en lagom blandning av rivig majonässmak och lenmild gräddsmak. Om det visar sig att du gillar en ringare mängd grädde, ger det dig faktiskt en behändigare konsistens på den färdiga produkten. Sedan skall lök och gurka i. Allting efter behag. Sedan skall senap och socker i. Verkligen efter behag. Tänk på att blanda runt ett hyfsat tag efter varje tillsättning av socker. Du känner smakskillnaden först efter att sockret löst sig. I detta skedet är dressingen klar, men du kan vilja addera max 1 eller maxmax 2 ytterligare smaker till den. Tex. kan du ju ha i viklök och chilipulver. Eller kanske tomatpuré. Tänk då på att matcha upp sockerhalten gentemot tomatpurén.
En viktig sak angående hamburgerbröd: STEK DEM!!!
Jag tror att du kan minnas känslan av butikshamburgerbröd som trillar sönder och är torra i munnen. Detta trots att de inte egentligen är torra... Jag vetikatten varför det blir så nasty, men det blir det. Hur som helst är lösningen att steka på innerytorna på varje bröd. Detta görs med fördel i torr teflonpanna eller på grill om man är utomhus. Det är faktiskt inte essentiellt att bröden skall behålla värmen heller. Det viktigaste är att man får till en juste yta. För övrigt vet jag som sagt inte vad som händer inne i brödet. Det kanske konsoliderar lite eller nått?
För övrigt tycker jag att burgare är praktiskt att äta med kniv och gaffel. Det finns många som anser att man inte får göra så. Bla. skrev en Amerikan en insändare till NA (sent 80-tal) och klagade på att Svensken inte vet hur man äter en hamburgare. Att man måste ta ett hårt och bestämt tag osv. Jag tror resten av Sverige faktiskt har lärt sig vid det här laget. Jag själv är kluven.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar